webbutveckling

En ny tjänst för portföljhantering av webbstatistik

Jag har just lanserat Analytics Portfolio, en tjänst för att hålla koll på statistik och information för upp till 200 webplatser på ett ställe. Ta gärna en titt – om du startar ett valfritt testkonto och hör av dig till mig under oktober så bjuder jag på första året (t.o.m. oktober 2013).

Sedan Google Analytics tog bort sin webbplatsöversikt i den nya versionen, så har jag saknat ett enkelt sätt att överblicka mina webbplatser. Jag driver ett tjugotal sajter men jobbar oftast bara med en eller två åt gången. De jag inte jobbar aktivt med vill jag kunna titta till lite då och då och se hur de utvecklas på längre sikt. Det har dock varit nästintill omöjligt att göra på ett enkelt sätt i Google Analytics.

Vad som började som en enkel lösning för eget bruk har växt till en publik tjänst som jag är riktigt nöjd med.

Tabellvyn i Analytics Portfolio

Tabellvyn i Analytics Portfolio

Förutom långsiktiga trender från Google Analytics visas även:

  • Data om delning på sociala nätverk som Facebook, Twitter och Google Plus.
  • Domäninformation som ålder, spridning av sajter på olika ip-nummer och registrarinfo.
  • Optimeringsinformation från Google Pagespeed.
  • SEO-information som PageRank, MozRank, Domain Authority, Page Authority och antal inlänkar.
Trender från Google Analytics

Trender från Google Analytics

Den stora fördelen är dock att man kan skapa egna portföljer av webbplatser och se summor och medelvärden för de sajter som ingår. Många mått är inte alltid så intressanta var för sig, men blir användbara när man kan jämföra dem med andra mått, med andra sajter eller med medelvärden för portföljer.

Jag har försökt att hitta en bra balans mellan att göra så mycket data som möjligt omedelbart tillgänglig och göra informationen så tydlig och användbar som möjligt. Tanken är framför allt att det ska vara enkelt att få överblick, enkelt att få fram informationen och enkelt att gå direkt till källan för djupare analys när det behövs.

Google Pagespeed information

Google Pagespeed information

Huvudmålgruppen för Analytics Portfolio är alla som driver olika typer av nichsajter, men jag tror det finns många mindre webbyråer som, liksom jag, driver ett dussin olika projekt, som också skulle ha stor nytta av den.

Hör gärna av dig om du vill testa ett år gratis eller har några frågor om hur det funkar.

Lite om tekniken

Som vanligt är det Apache/php/MySql som gäller med Symfony2 som ramverk, Doctrine2 som ORM och Twig som mallsystem.

På frontendsidan använder jag Twitter Bootstrap och LESS. Grafer ritar jag med flot och font-iconerna kommer från Pictonic. Mail skickar jag ut med Postmark och bloggen drivs av WordPress med ett eget tema baserat på minimalisttemat Bones.

Föregående inlägg Nästa inlägg

Du kanske också tycker om