Browsing Tag

Facebook

politik, webbutveckling

Nytt EU-förslag om skydd av personuppgifter extremt naivt

Tydligen förbereder EU-kommissionen ett förslag till reglering av bland annat hur personuppgifter hanteras av webbtjänster. Det kan ju låta bra att folk ska ha rätt att kväva borttagning av sina uppgifter, och att spridning av personuppgifter utanför EU ska begränsas. Det är givetvis möjligt att lösa, man skulle få några intressanta effekter:

Moln- och SaaS-lösningar blir problematiska och webbtjänster med en internationell målgrupp blir tvungna att dela upp sin datahantering på olika ställen för att kunna följa respektive områdes lagstiftning.

En viktig anledning till att många webbtjänster inte vill ta bort innehåll från avslutade konton beror på att en användares information är hårt kopplad till andra användares. Om jag avslutar mitt Facebook-konto och Facebook måste ta bort mina statusuppdateringar, så är frågan vad som ska göras av andra användares kommentarer. Ska de tas bort, flyttas eller kommentera ett tomt fält?

En stor del av innovationen på nätet de senaste åren kommer från framväxten av öppna API:er för informationsdelning mellan olika webbtjänster. Kommissionens förslag skulle effektivt sätta stopp för de flesta API:er som de fungerar idag. API:er blir ett problem både när det gäller reglering av spridning av data över nationsgränser och när det gäller radering av personuppgifter på användares begäran. Även om Facebook kan radera sin data om mig så kommer de antagligen ha svårare att tvinga alla som använt deras API att göra samma sak.

Uppdatering: Hittade just ett befintligt direktiv som funnits sedan 1995 som verkar gå ut på ungefär samma sak som nu föreslås. EU-kommissionens egna utvärdering kom 2007 fram till att det direktivet fungerar och inte behövs uppdateras. Själv är jag lite förvånad, vad jag kan se följs direktivet överhuvud taget inte av någon. Och om reglerna redan finns kan man ju fråga sig varför de ska införas ytterligare en gång.

blandat

Dataflicker

Idag försvann all data från den 2:e november för alla mina domäner i Google Analytics. En snabb koll på Twitter visar att det är fler som har samma problem. Antar att Google hittar och återställer den försvunna dagen så småningom.

På tal om Twitter, så försvinner mina @mentions med jämna mellanrum för att aldrig komma tillbaka. Tusentals andra verkar ha samma problem och Twitter har jobbat på en lösning sedan ett år tillbaka.

På Facebook går antalet vänner jag har upp eller ner med 1 varje dag (har inte lyckats lista ut vem den obeslutsamma är) och många rapporterar om försvunna meddelanden, kommentarer och statusuppdateringar.

Det verkar som om företag som hanterar stora mängder data har svårt att hålla reda på alla detaljer. Google har länge haft den inställningen när det gäller deras sökindex. Det spelat ingen roll om indexet inkluderar allt eller är exakt rätt, de flesta hittar ändå vad det letar efter. Stora datamängder och många användare tvingar fram cachnings- och lagringslösningar som kan få liknande konsekvenser även för personlig information. Kanske dags att börja vänja sig vid att ingenting varar för evigt?

webbutveckling

Ständigt närvarande

Nu börjar den nya layouten falla på plats. När jag funderade på funktion och form så hade jag en föreställning om Mediascreen som mer av ett flöde med mig i centrum (en liten egoblogg helt enkelt). Den skulle samla experiment och projekt och fungera som en lekstuga för nya idéer och tekniker. Jag ville också gärna skapa en känsla av närvaro – en länk mellan mig och dig som besökare.

Nu finns här i vilket fall något som både är ett försök till närvaro och ett litet experiment. Längst upp i det blå fältet kan du se ett litet meddelande från mig.

  • Om jag har uppdaterat min Facebook-status de senaste timmarna visas denna.
  • Annars visas vad jag spelar för musik just nu.
  • Har jag ingen musik på visas istället ett länktips från mina delicious-bokmärken märkta med share.

Jag kommer att leka med lite olika varianter på livsflöden framöver. Jag kommer även bygga in cachning av meddelandet så jag slipper hämta flöden live från de olika tjänsterna. (Som man brukar säga: Den enes rss-läsare är den andres denial-of-service-attack.)

webbutveckling

Är Tom din vän?

Bloggen på den amerikanska webbstatistiktjänsten Compete brukar lyfta fram rolig och lite udda statistik från djupet av sina databaser. Denna gången har de tittat på hur snabbt Tom, allas första vän på MySpace (och grundare av tjänsten eller frontfiguren i en gigantisk cover-up beroende av vem man frågar), tas bort från vännerlistan hos nya medlemmar. När 9 av 10 nya medlemmar tar bort honom och 30 procent av dessa gör det inom en timma så är frågan om det inte gått från en trevlig gest till ren spam. Är det väkomnande, irriterande eller bara obehagligt med grundare, VDar, chefredaktörer eller låtsaskompisar som autoaddas på sociala nätverkssajter?