Jag brukar vara en varm anhängare av wikimodellen och Wikipedia, men i det här fallet tycker jag nog att man går över ån efter vatten. Om nu inte David Nannini Nilsson vet vem Staffan Heimerson är, så kanske han skulle kunna fråga en kollega. Det måste väl ändå finnas någon på Aftonbladet som kan skriva ihop en liten faktaruta om Heimerson. Han ska ju trots allt ha jobbat för tidningen i 30 år.
media
Om två dagar (13 mars) börjar SXSW 2009 Interactive, världens största konferens för webb och interaktiv media. Vi som inte har möjlighet att uppleva den live i Austin, Texas kan trösta oss med att de brukar vara snabba med att börja lägga ut seminarierna som podcasts och filmklipp. I väntan på det så kan vi ju alltid värma upp med film med det bästa från förra året. Om du missat SXSW tidigare så finns podcasts från 2008, 2007 och 2006 fortfarande kvar.
Dagens Nyheter rör till det rejält när de skriver om Suns köp av MySQL. Nog för att det kan vara svårt att ge en exakt definition av vad öppen källkod är, men att likställa öppen källkod med gratis mjukvara är lite underligt. Att MySQL skulle vara en del av Linux är kanske också att ta i. Det verkar underligt om ”specialeffekterna i ’Sagan om ringen’ bygger på företagets databaser” – däremot har de säkert varit en del av produktionsmiljön.
Finns det verkligen inte någon på DN som skriver om teknik? Eller någon som kan läsa pressmeddelanden ordentligt åtminstone – grundkravet är väl ändå att man stavar företagsnamnet rätt? Jag förstår i vilket fall att det är för mycket begärt att sveriges största morgontidning skulle ordna en intervju med någon på ett mellanstort svenskt företag.
Dagens Nyheter passade idag på att lyfta fram att webbplatsen hemnet.se har uppgraderat sin tekniska plattform. Bytet kommer inte att märkas speciellt mycket för besökarna men ska tydligen göra det enklare för mäklarna att lägga in objekt i systemet.
Den som undrar hur det kommer sig att DN helt plötsligt börjat publicera tekniska branschnyheter utan något som helst allmänintresse, kanske finner sin förklaring i att DN är en av ägarna till Hemnet.
Det kanske även förklarar att DN lyckas pressa in hela Hemnets annonsprospekt i artikeln… Möjligen kunde man även ägnat en rad åt att tala om att man äger företaget man skriver om.