Browsing Tag

one web

webbutveckling

Sveriges populäraste mobilsajter dissar One Web

Efter att ha skrivit om One Web-principen bläddrade jag igenom ett gammalt nummer av Internetworld och kunde till min förvåning konstatera att inte en enda webbplats på deras lista över Sveriges 50 bästa mobilsajter verkar ha samma adress för mobilanvändare som för vanliga besökare. På PC för Allas lista över nätets 30 bästa mobilsajter hittar jag dock en – sf.se – på 30:e plats.

Visst finns det åtminstone ett starkt argument för att separera mobilsajten från den vanliga. (Vetskapen om att webbplatsen man vill besöka verkligen är anpassad för mobilen och inte kommer att kosta en förmögenhet att ladda ner.) Jag trodde nog ändå att det skulle vara fler än en webbplats som ansåg att fördelarna med att ha samma adresser för alla vägde över.

webbutveckling

One Web Principle – missförstånd och tolkningar

Den senaste tiden har jag snöat in lite på den mobila webben. Det kanske verkar konstigt för de som känner mig och vet att jag aldrig varit någon varm anhängare av mobiltelefoni och oftast vägrar svara på SMS… Nu har jag dock krupit till korset och beställt en Nokia N95 – den kan man ju faktiskt göra en hel del med.

Hur som helst. Den som börjar läsa in sig på webbutveckling för telefoner/mobila enheter råkar snabbt ut för begreppet One Web. Problemet är bara att det är ganska löst definierat, att det inte finns så många exempel på hur principen ska tillämpas och på att den ofta blandas ihop med struktur-/form-separationen i (x)html/css.

En av de bättre förklaringarna till vad One Web är har W3C begravt en bit in i Scope of Mobile Web Best Practices från 2005:

  • The representations of a resource identified by a given URI should provide thematically similar information targeted and formatted appropriately for their context. Such targeting and formatting may take place anywhere in the delivery chain between source and end user.
  • Access to a URI from different devices or different locations should result in thematically similar information but may result in both the appearance and the specific content being different
  • The user should have the choice of accessing the same information whatever the device used in whatever environment. This point is elaborated in the Best Practice recommendations [BP].

Samma innehåll ska alltså inte ha olika url:er – oavsätt förpackning, formgivning och övriga anpassningar. Att definiera olika stilmallar för olika mediatyper/läsare är bara första steget. Att anpassa även (x)html, bildstorlekar, annonser, navigering och sekundärt innehåll är inte bara tillåtet – det rekommenderas.

Om anpassning görs beroende av vilken typ av display som används så bör det finns en möjlighet att välja bort anpassningen. Även om det inte skrivs rakt ut så verkar det antas att webbplatser gjorda för vanliga skärmar är standarden (dvs innehåller full information) och att dessa sedan anpassas och destilleras för mobilanvändare. Dessa ska sedan kunna välja bort anpassningen får att komma åt den ”riktiga” desktop-versionen. För inte kan de väl mena att alla ska kunna välja bland alla former av innehållet? Det kan lätt bli ganska många versioner att välja bland. Det skulle ju exempelvis kunna finnas varianter för olika skärmstorlekar, operativsystem, webbläsare, mediatyper, länder och så vidare.

Någon exakt definition av tematiskt liknande information (thematically similar information) har jag inte hittat, men som jag tolkar principen så handlar det om att hitta essensen av en sida. Vad handlar just denna sida om? Vad skiljer den från andra sidor på samma webbplats? Svaret på dessa frågor borde ge en bild av var miniminivån av överensstämmelse mellan olika varianter av sidan bör ligga.

Läs mer