Browsing Tag

SEO

webbutveckling

Använder sig SAAB verkligen av cloaking?

En mindre debatt [via Media Culpa] har dragit igång om huruvida SAAB, på sin amerikanska webbplats, använder sig av cloaking för att uppnå bättre resultat i sökmotorerna. I rapporteringen förekommer en del obesvarade frågor och missförstånd som lätt skulle kunna rätas ut. 

  • Att prata om vad som hamnar på vilken plats i Google för ett sökuttryck är lite riskabelt med tanke på att det kan ändras bland annat beroende på vilket databascenter man råkar bli skickad till, varifrån sökningen görs, vilken sökhistorik man har och vid vilken tidpunkt man söker.
  • Vad jag kan se rör det sig inte om ren cloaking – besökarens agent-sträng används inte för att presentera separat innehåll för sökmotorer. Däremot finns det alternativt innehåll för besökare utan stöd för javacript. Eftersom sökmotorernas indexeringstjänster inte använder javascript samtidigt som det är relativt få vanliga besökare som inte har stöd för det så blir resultatet snarlikt medveten cloaking. (Samma metod används exempelvis av statistiktjänster som Mint för att enkelt sortera bort indexeringstjänster.)
  • Med tanke på hur stor del av koden i noscript-elementet som styr utseende istället för innehåll så verkar det troligt att eventuella cloaking-effekter är en oförutsedd bieffekt av en legitim (om ej särskilt kompetent) användning av noscript-elementet. Å andra sidan ger sidan som man möts av om man slår av stöd för javascript ett spam-liknande intryck och använder sig av misstänkt mycket nyckelordsrabblande i svart text på mörk bakgrund (dock samma bakgrund som på den vanliga sidan).
  • Att man placerar sig såpas bra för sökningar på just luxury car beror nog i alla fall delvis på att men optimerat länkar och titel på startsidan för just de nyckelorden.

Min uppfattning är att det hela snarare handlar om en dåligt uppdaterad noscript-sida än black-hat SEO.