Browsing Tag

Spotify

media, politik

Mona Sahlin and the internets

Mona Sahlin svarar på frågor i SvD och visar att inte heller Socialdemokraterna har någon koll:

– Vi har ju försökt visa på hur Spotify, som exempel, erbjuder en väldigt unik möjlighet att både göra det lagligt och ge inkomster till de som faktiskt lever på allt det vi tycker är kul att lyssna på eller se på. Så sådana överenskommelser mellan branschen och de som förfogar över nätet tror jag är helt möjliga att nå. Spotify gäller ju bara musik, man måste hitta liknande när det handlar om film till exempel.

Är verkligen ett korporativt  monopol med en aktör per mediaformat något att sträva efter? Vill vi verkligen att ”branschen” och ”de som förfogar över nätet” ska komma överens om framtidens lösningar?

Jag är själv en flitig användare av Spotify, men jag kan inte låta bli att undra om det inte finns någon gräns för hur mycket gratisreklam politiker får ge ett enskilt företag. Att gå ut med sitt stöd för en specifik affärsmodell och ett företag riskerar sätta marknaden ur spel för den konkurrens och innovation som skulle kunna driva utvecklingen ännu längre. För övrigt måste väl ändå Spotify-namedropping passerat gränsen för att visa att man hänger med – till och med för politiker? Är det inte dags att börja hypa Voddler snart?

– När det gäller FRA så handlar det om att integritetsfrågorna måste bli starkare. Där har inte regeringen skött det, det är under all kritik.

Som många påpekat tidigare – det behövs inte fler integretetsråd. All kommunikation ska passera staten för filtrering och granskning. Om man inte förstår problemet med den lösningen så hjälper det inte att ropa integritet lite då och då.

Uppdatering:
För att förtydliga lite: Sahlin använder en massa positivt laddade ord –  Spotify, integritet, överenskommelser, unik möjlighet – för att sätta ihop meningar som bara blir nonsens. Det skulle kunna vara en politikers vanliga sätt att undvika att svara på frågor, man jag tror att hon helt enkelt inte vet vad hon pratar om.

media

CAP&Design ropar varg om Spotify

Spotify lämnar ut ditt känsloliv för pengar” menar CAP&Design och gör ett slappt försök att dra igång en egen liten integritetsdebatt. Spotify lanserar en ny tjänst i Storbritannien för att anpassa annonsering till stämning och musikpreferenser hos lyssnarna. Jag har dock svårt att tänka mig ett scenario där Spotify länmar ut någon användardata överhuvudtaget till sina annonsörer. Rimligen presentaras några olika alternativ/kategorier som annonsörerna kan välja mellan. Spotify visar sedan olika annonser beroende på vad man lyssnar på. Att man istället skulle lämna ut användardata i strid med sina användarvilkor, för att annonsörer själva skulle definera grupper/visa annonser skulle vara som att gå över ån efter vatten.

Det skulle ju däremot vara intressant med en lite mer seriös diskussion om användarvilkor för nättjänster:

  • Går det att förena leverantörens krav på framtida flexibilitet med schyssta användarvilkor? Webbtjänster utvecklas snabbt och ofta i en riktning som inte är planerad av grundarna. Skulle Flickrs vilkor för den spelsajt de startade som fungera för den fotodelningssajt de är nu?
  • Hur ska ändringar i vilkoren meddelas?
  • Hur stora ändringar är okej att göra för tjänster som låst in användarnas eget innehåll? Det är ju inte bara att ta sina Facebookmeddelanden och byta tjänst om man är missnöjd med nya villkor.
  • Ska tjänster ha rätt att behålla användares information/innehåll även efter denne avslutat sitt konto?
  • Skulle det gå att göra användarvilkor enklare och tydligare med någon för av standarlicerade klausuler av typen Creative Commons? Sajtägare kan svara på en liten enkät och få ut en samling standardvilkor som är lätta att överblicka, läsa och förstå.
  • Vad gäller egentligen när en tjänst har ett API för användarnas data? Vem är ansvarig för missbruk? Hur ska informationen tas bort om användaren avslutar sitt konto? Hur förklarar man för användare som laddat upp en bild på en sajt varför den plötsligt förekommer på en rad andra platser i sammanhang man inte räknat med?