webbutveckling

Attention Share som nytt webbplatsmått

Amerikanska alexaklonen Compete presenterade idag sin alternativa webbplatsrankning Compete Attention 200. De baserar rankningen på något de kallar Attention Share, dvs hur stor del av den sammanlagda tiden alla amerikaner spenderar på nätet som spenderas på varje webbplats. Mätningarna görs genom loggning av hur de över två miljoner personer som har ett särskiljt verktygsfält installerat, spenderar sin tid på webben. Compete hävdar att man genom normalisering av datan får ett resultat som ska motsvara genomsnittsbefolkningen i USA. Än så länge finns ingen information om övriga världen.

Inte helt förvånande ligger myspace.com, yahoo.com, msn.com, ebay.com och google.com i topp. Däremot finns det en del andra överraskningar på listan, åtminstone för mig. Att rena shoppingsidor skulle placera sig före några av de största kommersiella innehållsproducenterna tycker jag är oväntat. Walmart.com kommer till exempel före cnn.com och target.com leder med god marginal över usatoday.com. Ännu konstigare är att erotiknovellsidan literotica.com hamnar på 48 plats – före en klassiker som imdb.com och att citibank.com ligger långt för före flickr.com.

Efter allt prat om sidvisningens död och missvisande besöksstatistik kanske tidsandel skulle vara ett bra komplement till övriga metoder. Jag har dock svårt att tro att ett svenskt företag skulle lyckas övertala nästan 7 procent av den svenska befolkningen att installera ännu ett verktygsfält i sin webbläsare – även om man skulle locka med rabattkuponger.

Föregående inlägg Nästa inlägg

Du kanske också tycker om