Google-journalistiken slår till igen

under media.

Pnina Yavari Molin skrev igår på journalisten.se (via Beta Alfa) om läsarmedverkan i media som hot mot god nyhetsvärdering, källkritik och journalisters arbetsvillkor. Jag tycker det är lite underligt att hon skyller medias övertramp på medborgarjournalistik när journalisterna verkar klara av att göra sina övertramp alldeles utmärkt på egen hand.

Det riktigt roliga är dock att i samma andetag som hon varnar för medborgarjournalisternas brist på kunskap och utbildning så avslöjar hon med pinsam tydlighet att hon inte har en aning om hur man använder ett av de mest grundläggande journalistiska verktygen – sökmotorn.

Hon skriver ’En google-sökning på ordet public journalism gav 57 200 000 träffar.’ Först av allt, låt oss reda ut några saker. ”Public journalism” är två ord – inte ett stort ord (kunde inte låta bli…)

Hade Yavari Molin sökt på begreppet ”public journalism” (med citattecken), vilket hon uppenbarligen tror att hon gjort, hade hon fått 261 000 träffar istället, en 220-del av resultatet hon fick. Här ska man komma ihåg att Google inte söker igenom sitt index och redovisar hur många träffar som hittades utan sökmotorn gör en uppskattning. Denna uppskattning är känd för att variera kraftigt och man brukar räkna med att Google överskattar antalet resultat med åtminstone 300 procent.

Slutligen så vet i vilket inte jag vad Yavari Molin hade tänkt sig att få fram oavsett antal träffar. Visst är det stora siffror, men utan att sättas i relation till något annat så säger det nog inte så mycket om vare sig medborgarjournalistikens popularitet eller utbredning. Själv gör jag en sökning på tired old media och får 4 410 000 träffar – jag undrar hur Pnina Yavari Molin skulle tolka det.

Skriv en kommentar

  • (kommer inte visas)

XHTML: Du kan använda de här elementen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>