Browsing Tag

Google

webbutveckling

Google uppdaterar PageRank just nu

Det verkar som om Google rullar ut en uppdatering av de publika PageRank-värdena just nu. Uppdateringen diskuteras på Webmasterworld och SEO Chat Forums och när jag kollar den här bloggen så ser jag att den är på väg från PR0 till PR4. Som alltid så tar det några dagar innan uppdateringen har spridit sig till alla datacenter så resultaten än så länge beror på vilket datacenter som tillfrågas. Ett bra verktyg för att titta på uppgifterna från flera datacenter är Google PageRank DataCenter Watch. PR prediction + recorder gör ungefär samma sak, fast rörigare, men listar å andra sidan även saker som antal inlänkar och lite trafikuppgifter från Alexa.

Något som flera lagt märke till och som jag tycker mig kunna se på förändringarna för mina webbplatser, är att Google verkar ta större hänsyn till färskt innehåll och nya inlänkar i sin bedömning än vad de gjort tidigare.

Som vanligt gäller den uppdateringen som görs nu bara data som visas utåt. Google uppdaterar sin interna PageRank kontinuerligt, men ändrar vad som visas utåt endast fyra gånger per år, senast i månadsskiftet jan/feb. Några förändringar i trafik eller sökresultat på grund av uppdateringen ska man därför inte förvänta sig.

webbutveckling

Länktågens (överdrivna) konsekvenser

Trenden med kedjebrevsliknande länklistor som Jimmy Höög startade i Sverige för några veckor sedan fick i helgen ett abrupt slut. Några kritiska inlägg från deep|edition och Barczyk skrämde halva bloggsfären till att nästan unisont ta bort sina deltagande inlägg och den andra halvan till att sucka lättat över att de inte hade hakat på från början. Själv tycker jag både kritiken och varningarna är rejält överdrivna – det värsta med hela länktågsidén måste ju ändå vara alla ansträngda tågmetaforer den ger upphov till…

Utnyttjandet av bloggportalerna

deep|edition verkar mest upprörd över försöket att manipulera rankningen på de svenska bloggportalerna. Så vitt jag förstår så påverkas vare sig Knuff eller Bloggportalen av tilltaget då båda två arbetar på bloggpostsnivå. De räknar alltså länkar till enskilda inlägg inte till bloggarnas startsida vilket är vad som länkas till i ”länktågen”. Den amerikanska bloggportalen Technorati verkar däremot vara möjlig att påverka trots att de säger sig ha ett filter som ska upptäcka och korrigera för liknande beteenden. Det är dock lite svårt att se i vilken utsträckning då det inte är så många svenska bloggare som pingar dem.

Om man verkligen vill utnyttja inlänkningsrankingen på Knuff och Bloggportalen så skulle det vara lättare att gå ihop 4-5 stycken och ständigt skriva om varandra – något som (antagligen omedvetet) görs ganska flitigt redan.

Straffet från Google

Någon uteslutning från Googles index tror jag inte att någon behöver oroa sig för. Google har de ju en del ganska grova spamförsök att hantera så jag tror inte att en handfull svenska bloggares eventuella brott mot sökmotorns riktlinjer är speciellt högt prioriterade.

Google brukar ju föredra lösningar på spamproblemet som inte kräver manuella ingrepp och när det gäller länktågen så finns det redan ett antal mekanismer på plats för att hantera dem.

För det första så blir varje enskild länk i listan värd mindre ju längre listan är blir. För det andra så finns det välkända funktioner för att sänka värdet på länkar som förekommer i sammanhang som påminner om spam. Det kan till exempel vara förekomsten av många länkar i en klump, att innehållet runt länkarna är detsamma eller att länktexterna är identiska. Google är dessutom känslig för om en webbplats får alltför många nya inlänkar på samma gång.

En sänkning av värdet på utlänkarna i det aktuella inlägget är alltså ett bra mycket troligare resultat än uteslutning från Googles index eller nollställning av PageRank:en

Länktågsidén har ju redan prövats i mycket större omfattning i USA och jag har i vilket fall inte lyckats hitta någon som har råkat illa ut efter de senaste omgångarna (med några tusen involverade bloggare).

Några reservationer

Slutligen vill jag poängtera att jag inte tycker länktågen är någon lysande idé, men av lite andra anledningar än de deep|edition och Barczyk lyfter fram. De ger antagligen inte den förväntade effekten samtidigt som det ger bloggens besökare intrycket av att man måste utnyttja systemet för att locka besökare. De av oss som bloggar som en del av vår yrkesroll kanske inte heller vill ligga precis på gränsen för det etiskt försvarbara.

webbutveckling

Om Googles MyMaps och webbens förlorade oskuld

Fibrer sammanfattar David Galbraiths och Om Maliks diskussion om vilka konsekvenser Googles nya MyMaps kommer att få för alla mashup-baserade företag. Eftersom jag för tillfället håller på med ett (hobby)projekt som utnyttjar Goggle Maps API så har jag följt diskussionen med visst intresse.

Den som bygger en kommersiell webbplats baserad på gratis tillgång till ett annats företags API måste givetvis planera för den dagen då det öppna API:et försvinner eller API-leverantören själv börjar erbjuda samma tjänst. Själv tror jag dock att oron för att bli utkonkurrerad av sin API-leverantör är lite överdriven. Nischade tjänster med tydliga målgrupper kommer aldrig att kunna trängas ut av stora företag som Amazon eller Google just för att de som en konsekvens av sin storlek måste tillämpa ett minsta-gemensamma-nämnare-resonemang på nya idéer.

media

Google-journalistiken slår till igen

Pnina Yavari Molin skrev igår på journalisten.se (via Beta Alfa) om läsarmedverkan i media som hot mot god nyhetsvärdering, källkritik och journalisters arbetsvillkor. Jag tycker det är lite underligt att hon skyller medias övertramp på medborgarjournalistik när journalisterna verkar klara av att göra sina övertramp alldeles utmärkt på egen hand.

Det riktigt roliga är dock att i samma andetag som hon varnar för medborgarjournalisternas brist på kunskap och utbildning så avslöjar hon med pinsam tydlighet att hon inte har en aning om hur man använder ett av de mest grundläggande journalistiska verktygen – sökmotorn.

Hon skriver ’En google-sökning på ordet public journalism gav 57 200 000 träffar.’ Först av allt, låt oss reda ut några saker. ”Public journalism” är två ord – inte ett stort ord (kunde inte låta bli…)

Hade Yavari Molin sökt på begreppet ”public journalism” (med citattecken), vilket hon uppenbarligen tror att hon gjort, hade hon fått 261 000 träffar istället, en 220-del av resultatet hon fick. Här ska man komma ihåg att Google inte söker igenom sitt index och redovisar hur många träffar som hittades utan sökmotorn gör en uppskattning. Denna uppskattning är känd för att variera kraftigt och man brukar räkna med att Google överskattar antalet resultat med åtminstone 300 procent.

Slutligen så vet i vilket inte jag vad Yavari Molin hade tänkt sig att få fram oavsett antal träffar. Visst är det stora siffror, men utan att sättas i relation till något annat så säger det nog inte så mycket om vare sig medborgarjournalistikens popularitet eller utbredning. Själv gör jag en sökning på tired old media och får 4 410 000 träffar – jag undrar hur Pnina Yavari Molin skulle tolka det.

webbutveckling

Använder sig SAAB verkligen av cloaking?

En mindre debatt [via Media Culpa] har dragit igång om huruvida SAAB, på sin amerikanska webbplats, använder sig av cloaking för att uppnå bättre resultat i sökmotorerna. I rapporteringen förekommer en del obesvarade frågor och missförstånd som lätt skulle kunna rätas ut. 

  • Att prata om vad som hamnar på vilken plats i Google för ett sökuttryck är lite riskabelt med tanke på att det kan ändras bland annat beroende på vilket databascenter man råkar bli skickad till, varifrån sökningen görs, vilken sökhistorik man har och vid vilken tidpunkt man söker.
  • Vad jag kan se rör det sig inte om ren cloaking – besökarens agent-sträng används inte för att presentera separat innehåll för sökmotorer. Däremot finns det alternativt innehåll för besökare utan stöd för javacript. Eftersom sökmotorernas indexeringstjänster inte använder javascript samtidigt som det är relativt få vanliga besökare som inte har stöd för det så blir resultatet snarlikt medveten cloaking. (Samma metod används exempelvis av statistiktjänster som Mint för att enkelt sortera bort indexeringstjänster.)
  • Med tanke på hur stor del av koden i noscript-elementet som styr utseende istället för innehåll så verkar det troligt att eventuella cloaking-effekter är en oförutsedd bieffekt av en legitim (om ej särskilt kompetent) användning av noscript-elementet. Å andra sidan ger sidan som man möts av om man slår av stöd för javascript ett spam-liknande intryck och använder sig av misstänkt mycket nyckelordsrabblande i svart text på mörk bakgrund (dock samma bakgrund som på den vanliga sidan).
  • Att man placerar sig såpas bra för sökningar på just luxury car beror nog i alla fall delvis på att men optimerat länkar och titel på startsidan för just de nyckelorden.

Min uppfattning är att det hela snarare handlar om en dåligt uppdaterad noscript-sida än black-hat SEO.